خواهری جهانی

 "خواهری جهانی به معنی ارتباط میان زنان براساس فرضیات مبنی بر جنسیت مشترک بدون توجه به نژاد، طبقه اجتماعی، قدرت و امپریالیسم است. این خواهری جهانی فرضیاتی دارد که شامل زنان غربی، زنان جهان سوم یا زنان شرقی می شود که هر کدام از آنها تعریف هایی دارد. زنان غربی، سکولار، آزاد و کنترل کننده زندگی شخص هستند. در مقابل، زنان شرقی یا جهان سومی، بدون پیچیدگی بوده و نیاز به کمک دارند و همچنین سخت و انعطاف ناپذیرند." *


استفاده از مفهوم زن به آن معناست که "زن" به چیزی خاص و مشابه دلالت می‌کند که در همه موقعیت‌ها ثابت می‌ماند. به عبارت دیگر، با سخن گفتن در مورد زن، ما مشخصاتی را در نظر می‌گیریم که درموقعیت‌های متفاوت قابل تشخیص هستند. می‌توان چنین استدلال کرد که تجربه‌های مشابهی در پرورش کودکان، نگهداری از خانواده و حتی قربانی خشونت جنسی بودن، زنان سراسر جهان را به هم پیوند می‌زند. با آن که چنین استدلالی می‌تواند حقیقت داشته باشد، ولی برای همه زنان مصداق ندارد. با کمک این تمرین می‌توانیم ببینیم که علی‌‌رغم ادعای تشابه، مقوله زن در درون خود تفاوت‌هایی را نیز آشکار می‌کند. تاکید بر تشابه زنان وقتی مهم می‌شود که یک جنبش اجتماعی (یعنی کمپینی مداوم و متراکم که افراد را با هدف رسیدن به یک آرمان مشترک به گرد هم می‌آورد) به نیابت از تمامی زنان صحبت کند و به نام یک تفکر جهانی "خواهر بودن" به تبلیغ و ترویج منافع مشترک همه زنان بپردازد.

خواهر بودن یعنی همبستگی زنان بر اساس شرایط، تجربیات و نگرانی‌های مشترک. خواهری جهانی یعنی چنین همبستگی تحت هر شرایطی و در هر گوشه جهان وجود دارد و یا در حال شکل گیری است. کتاب "خواهری، جهانی است" (Sisterhood is Global, 1984) با اغراق و تأکید بر تجربیات مشترک زنان و کم‌رنگ کردن تفاوت میان آنان، به ترویج مفهوم "خواهری جهانی" پرداخت.


برای اطلاعات بیشتر به این لینک مراجعه کنید:

                                                            http://zannegaar.net/content/68


* محمدزاده، مهرنوش ، کلید صلح در دست زنان، اخبار ادیان، سال پنجم، ش3و4، اسفند 1386